Výměna oleje a gufer přední vidlice

17.08.2014 16:24

Protože jsem dlouho nic nepřidal , projel jsem telefon a fotky a dám alespoň stručný návod jak na výměnu gufer a oleje.

 

Základní věc je zvednout moto a sundat šavle , já používám zvedák držící za krk řízení , dříve mi stačilo moto chytnout popruhem s odpovídající nosností za traverzu a spodní část rámu u vidlí.

Všichni asi tuší že nejdřív sundáme blatník , kolo a pak pokračujeme.

 

Povolíme spodní imbusy spodních brýlí , rukou přidržíme vidli a povolíme imbus horních brýlí , a rukou posuneme zajišťovací kroužek který brání projetí vidle skrz vrchní brýle.

 

Pak povolíme vrchní matku (1) a sejmeme pojistný kroužek (2) aby jsme mohly vylít starý olej.

 

Když máme povoleno , vyšroubujeme celý vršek a otočíme do nádoby na starý olej , ve vidlicích je celkem do 1 litru oleje. Když je čas nechávám klidně vytéct přes noc, ale jinak vše rozeberu a vystříkám čističem na brzdy aby měl vše co nejlépe čisté.

Jak je vidět na foto , pomocí přípravku z popruhu s ráčnou a úchytu stáhnu spodek vidle s tubusem pružiny a tím se dostanu k spodku modře eloxovaného seřizování vidle , a kontramatce , ty se povolí a seřizovací část vyšroubuje a vyndá se i s celou jehlou a dá se po vystříkáni čističe bokem , pak povolíme popruh , vyndáme zbytek, pružinu i tubus a přejdeme k rozebrání spodku ...

Šroubovákem vystrčíme stírací koužky  a pak se dostaneme k pojistnému kroužku  který také šroubovákem vytáhneme ze zápichu.

V této části následuje rozdělení vidle, několika prudšími tahy kdy v jedné ruce držíme tělo vidlice a v druhé spodek objímky osy vyskočí celý spodek s guferem, podložkou a slidery.

 

Jemným roztáhnutím se sundá slider z trubky vidle, pak kluzák, podložka a gufero a pojistná pružina. Pak všechno důkladně vystříkat čističem na brzdy a nechat odkapat, odpařit.

 

Další fáze je nové gufero, případně i stírací prachovka....aby nedošlo ke zničení břitu, omotávám vrchní část trubky se zápichem izolepou a samozřejmě mažu vazelínou...pak se krásně vše nastrká zpět ..prachovka , pojistná pružina, gufero (namazané vazelínou, a správně natočené aby stíralo a těsnilo jak má ) , sundáme izolepu , dáme podložku , kluzák a slider.

Další část je složení zpět , nastrčíme trubku s komponenty do duralového těla vidle a musíme narazit gufero , pro to mám udělaný přípravek který je ze dvou částí , a jen do nasadím na trubku a párkrát dorazím

 nastrčím pojistnou pružinu zpět , stírák a nalití oleje ... olej se nalévá do těla , do každé vidle se vejde cca od 375 ml do 500 ml , každý průměr i typ má jiné hodnoty , každopádně naleji cca polovinu oleje, tlumičem respektive středovým prvkem párkrát zapumpuju a doleju zbytek ... oleje jsou s různou viskozitou, já používám  hustější a jsem spokojený , vetšinou poslední dobou dávám Denicol SAE 15 

Pak se od vrchní části odměří předepsaná hladina v cm a olej se do této hloubky stříkačkou odsaje, pak se vloží pružina a plechový tubus.

Následuje opětovné stažení popruhem s háky za spodní a vrchní část a vytažení a přidržení středového prvku opětovné namontování modrého duralového seřizováku a dotažení kontramatky. Povolení popruhu a namontování jehly a dotažení obou částí do vršku vidle, vrácení pojistné podložky. Několikrát vidli rukou propružím aby se olej dostal kam má, a zkusím u obou vidlí jestli je propružení respektive tlumení stejně rychlé a podle pocitu seřídím.

No a hotovo , pěkně očistit , vrátit do brýlí, vrátit kolo, blatník a můžete se svézt... při troše cviku je to práce + - na dvě hoďky.